Pages

Rabu, 2 April 2014

KITAB-KITAB ALLAH YANG WAJIB KITA IMANI


Kitab kitab Allah adalah kitab-kitab yang diturunkan kepada para Nabi dan Rasul yang dianjurkan untuk disampaikan kepada umat manusia agar dijadikan pedoman hidup bagi mereka. Kitab-kitab ini berisi peraturan, ketentuan, perintah dan larangan yang dijadikan tuntunan bagi umat manusia dalam menjalankan kehidupan agar tercapai kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat. Sebagai muslim, kita harus percaya dan meyakini dengan iman serta aqidah yang teguh bahawa semua kitab yang telah diturunkan Allah S.W.T kepada para Nabi dan Rasul-Nya adalah benar & tidak meragukan.

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ

Allah S.W.T berfirman: ”Rasul telah beriman kepada Al-Qur’an yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya.” [al-Baqarah, 285]

Dinamakan kitab-kitab suci kerana mengandungi firman Allah S.W.T yang suci dan bersih dari kesalahan dan bebas daripada campur tangan manusia yang dhaif & lemah, diturunkan kepada para Nabi dan Rasul melalui perantaraan Malaikat untuk disampaikan kepada manusia seluruhnya.

Kitab-kitab Allah S.W.T terlalu banyak serta tidak terhitung bilanganya dan diturunkan pada masa yang berlainan, namun di dalamnya terkandung ajaran pokok yang sama, iaitu ajaran tauhid atau ajaran tentang keesaan Allah. Yang berbeza hanyalah dalam hal Syariat yang disesuaikan dengan zaman dan keadaan umat pada waktu itu.

Adapun kitab-kitab yang diturunkan kepada Nabi-Nabi & Rasul-Rasul terdahulu adalah dikategorikan sebagai Shuhuf atau Mushaf kerana ia sekadar lembaran-lembaran sahaja. Diantaranya ialah:
  • 10 shuhuf kepada Nabi Adam a.s
  • 50 shuhuf kepada Nabi Syith a.s (pendapat lain mengatakan 60 suhuf)
  • 30 shuhuf kepada Nabi Khanukh a.s
  • 30 shuhuf kepada Nabi Idris a.s
  • 10 shuhuf kepada Nabi Ibrahim a.s (pendapat lain mengatakan 30 suhuf)
  • 10 shuhuf kepada Nabi Musa a.s

Di antara sekian banyak kitab kitab suci Allah S.W.T, hanya ada 4 kitab suci yang wajib diketahui oleh setiap muslim iaitu:

1. Taurat diturunkan kepada Nabi Musa a.s
2. Zabur kepada Nabi Daud a.s
3. Injil diturunkan kepada Nabi Isa a.s 
4. Al-Qur’an  diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w

1. KITAB TAURAT

Kitab Taurat diwahyukan Allah S.W.T kepada Nabi Musa a.s sebagai pedoman hidup bagi kaum Bani Israel. Allah berfirman:
“Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab Taurat di dalamnya (ada )petunjuk dan cahaya (yang menerangi)”[an-Nisa’, 44]

Kitab Taurat asli yang berisikan akidah dan hukum-hukum syariat sudah tidak ada lagi. Yang beredar di kalangan orang-orang Yahudi saat ini bukanlah kitab Taurat asli, melainkan palsu. Sebab mereka telah melakukan perubahan-perubahan pada isi kandungannya.

Para Ulama' mensepakati bahawa kitab Taurat yang asal sudah tidak ada lagi. Taurat yang beredar pada hari ini lebih tepat dikatakan sebagai karangan atau tulisan orang-orang Yahudi pada waktu dan masa yang berbeza. Allah S.W.T berfirman,
“Iaitu orang-orang Yahudi mereka mengubah perkataan dari tempat-tempatnya.”[An-Nisa’, 46].

2. KITAB ZABUR

Kitab Zabur diturunkan Allah S.W.T kepada nabi Daud as. Nabi Daud a.s hanya diperintahkan oleh Allah S.W.T untuk mengikuti syariat Nabi Musa. Maka pokok ajaran kitab Zabur berisi tentang zikir, nasihat dan hikmah bukan hukum.

3. KITAB INJIL

Kitab Injil diturunan oleh Allah kepada Nabi Isa a.s.  Kitab Injil yang asli memuatkan keterangan-keterangan yang benar dan nyata iaitu perintah-perintah Allah agar manusia percaya bahawa Allah S.W.T itu Esa atau satu, bukan banyak dan tidak menyekutukanNya dengan suatu apapun. Juga dalam kitab Injil yang asli telah dijelaskan bahawa di akhir zaman akan lahir seorang nabi yang terakhir.

4. KITAB AL-QUR’AN

Al-Qur’an adalah kitab suci yang wajib diimani dan diyakini dengan keyakinan yang kuat akan kesuciannya. Berlainan dengan kitab-kitab suci sebelumnya, Al-Qur'an diturunkan Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad s.a.w melalui perantaraan malaikat Jibril a.s itu tidak secara sekaligus, melainkan secara beransur-ansur selama 23 tahun dan terdiri daripada 114 Surah serta 30 juzuk & 6,666 ayat. Wahyu pertama adalah surah Al-‘Alaq ayat 1 hingga 5, diturunkan di gua Hira’ ketika Nabi s.a.w sedang berkhalwah atau menyendiri. Pada saat itu pula baginda diangkat menjadi Rasulullah untuk menyampaikan risalahNya kepada seluruh umat manusia.  


Sedangkan ayat yang terakhir yang diturunkan adalah surah al-Ma'idah ayat 3:

”Pada hari ini orang-orang kafir telah putus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku. Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridai Islam itu jadi agama bagimu.”. [al-Ma'idah: 3]

Ayat tersebut turun pada Rasulullah s.a.w ketika melakukan Haji Wida’ dan beberapa ketika setelah menerima wahyu tersebut baginda pun wafat.

Al-Quran diturunkan kepada Nabi s.a.w untuk menghapus Syari’at yang tertera dalam kitab-kitab terdahulu. Ia merupakan kitab suci terlengkap dan abadi sepanjang masa, sesuai bagi semua umat manusia sampai akhir zaman, serta pedoman dan petunjuk bagi manusia dalam menjalani kehidupan di dunia agar beroleh kebahagiaan di Akhirat kelak, Insya Allahu Ta'ala.


Wallahu Ta'ala Aklam Bissawab!

Rabu, 19 Mac 2014

Hujan

Malam ini hujan
Sekejap renyai
Sekejap lebat
Dan renyai kembali

Disaatku leka
Terdengar bunyi guruh
Terlihat kelibat kilat
Aku jadi takut

Takutnya aku
Bukan kerana takutnya budak kecil
Yang pasti berlari menangis mendapatkan ibunya
Takutnya aku
Kerana lalai dalam tanggungjawabku
Lalai dalam ibadahku

Kiranya Engkau mengambilku
Pada tika aku masih
Gelumang dengan dosa
Pada tika aku masih
Alpa dengan dunia
Aku pasti takut Ya Allah

Akan azabMu
Kerana itu
Setiap kelibat petirMu
Aku menjadi resah dan takut

Makaku terus dekatkan diri padaMu
Berharap agar dirahmati
Dan dijauhi daripada kemungkaran
Disaat Kau mengambil semula
Nyawaku suatu hari nanti

Khamis, 13 Februari 2014

Bintang

Twinkle2 lil star..how I wonder what u are..gud night..

Isnin, 10 Februari 2014

sorang @ bramai2??

Maaf..post ini bkn kerane 14 /2 yea..sy x smbut..hahaha..
Ini psal pg td aku mkn roti bakar..sorang2...ingtkn sedap  sbb mase mkn kt opis dulu..ado kakak kt opis tu siap bawak pembakau roti (uppss kuwow plop slang mlaka)...ahahah...rasenye sgt sedap...sampai hampir setiap hari kami kt opis lama mkn roti bakar..walaupun intinya sekadar sapuan marjerin+gule...atau kaya...saaaanngaaaatt sedap...
Tapi pagi ni...bile aku mkn roti bakar..aku x rase sedap mcm kat opis lama aritu...x sama..walaupn aku pkai mentega+ ladys choice perisa coklat kacang...
X sesedap dahulu...tetibe aku terpikir..rupenye inilah bezanya kalau makan beramai2 berbanding mkn sorang2...sgt lain..aku faham sekarang...
Patutlah mak aku nak sgt tgk aku ade pasangn dn kahwin...sbb sbenarnya ade kelebihan jika buat apa pun bersama orang lain..kecuali buang air..ahahaha...
Mandi bersama (uppsss...ni bkn bukan2...yea..jgn melalut)..mandi bersama anak2... Kt kolam pun best pe..hidup ini lebih bermakna... Sebab itu dalam Islam amat penting silaturahim...
Sekian utk petang ini...;)

Khamis, 26 Disember 2013

Hobi


Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Hobi merupakan aktiviti rekreasi yang dilakukan pada masa lapang bagi menenangkan fikiran seseorang.

Tujuan


Tujuan hobi adalah untuk memenuhi minat dan mendapat keseronokan, bukan mendapat pulangan. Terdapat pelbagai jenis hobi seperti mengumpul, membuat, membaiki,bermain dan pendidikan dewasa.

Ada hobi percuma dan ada yang memerlukan belanja. Sebagai contoh, hobi mengumpul setem adalah percuma jika sekadar mengumpulkan setem terpakai, tetapi ia bertukar menjadi hobi yang memerlukan belanja apabila pengumpul jemu dengan kesukaran mendapatkan pelbagai setem secara percuma. Pelbagai jenis setem yang menarik perlu dibeli, malah setem yang baru terbit harganya mahal.

Memancing adalah hobi yang memerlukan belanja dan menghasilkan pulangan. Belanja diperlukan untuk membeli alat pancing utama seperti joran dan umpan, alat pancing sampingan seperti bot, khemah, lampu dan sebagainya. Pulangannya adalah ikan dan hadiah pertandingan memancing.
Antara hobi lain ialah memelihara burung untuk mendengar bunyi, memiliki pokok bonsai dan memelihara ikan lohan (flower horn).

tapi bukan nak cakap sangat pasal fakta sebab kamu worang buleyh carik kat pakcik "Google"  punyah..x yah shushah2 mau bagi tahu..hEhEhEhE... ;p 
tetapi yang ingin dikongsikan di sini adalah sejak beberapa sejak ini... hmm (perosak bahasa jiwa bangsa juga aku neh) yang ingin dikongsikan di sini adalah aku mempunyai hobi baru..hehehhe.. masak..hampir setiap hari aku akan bawa bekal ke pejabat..agaknye mungkin usia semakin meningkat..entahlah...aku tak rase nak makan di kedai makanan..x ksahlah warung ke, cafe ke, restoran ke, gerai ke..rase senentiasa mahu mencuba masakan baru..(padahal bukan baru pun, cuma aku x pernah buat sendiri jek mcm nasi/mee/meehon/meggie goreng... pelbagai jenis sup...roti...kari..masak lemak..nasi lemak.nasi ayam ekspress~jumpe resipi lam FB...ngeh3..) 
aku jadik macam gian lebih2 lagi jika masakan aku tu menjadi..wa lau weyh bebeh!!!  XD
buat ikan masak stim tauchu pun best...sedap wooo (padahal perencah dah siap cuma gaul je kat ikan..ahahahahahhahahahhahah!!!!!!!!!!)
maka apabila terjadi kejadian seumpama iney, aku x de selera mahu makan di luaq..bak kata orang utara.. hehehheh... ;p
dan aku gumbira dengan keadaan iney...sebab aku maken gemokkkk..wuho0000!!!!!!!!! 0.0..

oleh itu hobi2 neh mmg sgt baik sekiranya ianya mendatangkan faedah kepada kita dan orang lain atau alam ini.. oleh itu, maka
keep it up guys!!! ayat ney tuju kat aku dan korunk sumerz yg ado hobey..

wa ch0w duluk kirenye... chizzz... z_z
bubbYe

Peringatan Untuk Renungan Kita Bersama




ALLAH SWT berfirman maksudnya: “Wahai sekalian manusia! Makanlah daripada apa yang ada di bumi yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang terang nyata bagi kamu”. (Surah al-Baqarah, ayat 168)

Islam adalah satu-satunya ad-din diredai Allah yang menjamin kesejahteraan hidup umatnya di dunia dan di akhirat. Malah Islam juga satu agama yang memelihara kehidupan umatnya daripada perkara-perkara yang mudarat dan merosakkan. Oleh sebab itu, Islam mensyariatkan hukum halal dan haramnya dalam setiap aspek kehidupan umatnya.
Justeru, setiap Muslim wajib memelihara setiap perkara yang halal dan haram dalam pemakanannya. Dalam kata lain, setiap Muslim wajib memerhatikan apa yang dimakan supaya tidak termasuk bahan haram yang akhirnya menjadi isi dagingnya. Daging yang tumbuh daripada sumber haram, maka api nerakalah bahan pembakarnya. Ini jelas daripada sabda Rasulullah yang bermaksud: “Setiap daging badannya yang tumbuh daripada benda yang haram (yang menghilangkan berkat), maka nerakalah yang lebih utama bagi orang itu.” (Hadis riwayat Ahmad & Tirmizi) Oleh yang demikian, setiap Muslim wajib berhati-hati terhadap pemakanannya agar bersih daripada sumber yang haram.
Kepentingan makanan halal itu dapat dilihat dengan jelas melalui sabda Rasulullah yang bermaksud: “Memilih yang halal itu adalah wajib bagi setiap orang Islam kerana setiap daging yang tumbuh dari yang haram, maka api neraka lebih utama baginya.” (Hadis Riwayat Ahmad)
Di dalam hadis lain pula Rasulullah SAW bersabda: 


"Demi (Allah) yang diri Muhammad ditanganNya, sesungguhnya seorang hamba yang memasukkan sesuap makanan haram ke dalam perutnya, tiada diterima Allah amal darinya empat puluh hari." (Hadis Riwayat Thabrani)
“Barangsiapa mengambil hak seorang muslim dengan sumpahnya, maka Allah mewajibkan dia masuk neraka dan mengharamkan baginya syurga,” maka salah seorang bertanya,”Meskipun sedikit, wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab,”Ya, meskipun hanya setangkai kayu sugi (siwak).”(Hadis Riwayat Muslim)

Ahad, 16 Disember 2012

Malam

Malam ini mengundang kesejukan..
Malam ini mengundang seribu kegelapan..
Malam ini mengundang pelbagai perasaan..
Namun aku belum pernah takut padamu..
Wahai malam..
Kesunyianmu..
Kekelamanmu..
Kedinginanmu..
Menambah kecantikanmu..
Seperti yang telah Ar-Rahim ciptakan..
Seperi yang Ar-Rahman caturkan..
Aku menyenangimu..
Wahai malam..
Yang dingin dan tenang..

 
Copyright 2009 orangKetupat. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase